PRAVIDLA CELOSTÁTNÍ SOUTĚŽE NERFLIGY ČESKÉ REPUBLIKY.
A. ORGANIZAČNÍ PRAVIDLA.
01A. DRUH SOUTĚŽE.
Postupová soutěž tříčlenných družstev, využívající airsoftových blasterů systému „Nerf“, a klasické polyuretanové šipky NERF.
02A. POŘADATELÉ.
Na krajských úrovních soutěž organizuje zástupce spolupracující organizace, kterému bude udělen certifikát „ Krajský koordinátor NERFLigy“ (tedy zástupci dané organizace). Certifikovaný zástupce organizace, má právo pověřit další subjekty organizováním městských kol. Celostátní finálový turnaj organizuje přímo pověřený hlavní organizátor dané herní sezóny, pověřený radou NERFligy ČR.
KONTAKTY NERFLiga 2024/2025:
Pověřený hlavní organizátor NERFLigy:
Jana Franková
Mail: nerfligacr@seznam.cz
Tel: 737 286 391
Správce webových stránek – školitel NERFLigy ČR:
Zdeněk Uriček
Mail: nerfligacr@seznam.cz
Tel: 733 439 3519
Rada NERFLigy ČR
01. Mgr. Jana Franková – SVČ Bruntál, p.o.
02. Mgr. Michal Podžorný – SVČ Fokus, Nový Jičín, p.o.
03. Bc. Dan Brchel – DDM Kopřivnice, p.o.
04. Zdeněk Uriček – SVČ Juventus, Kasrviná, p.o.
05. Oldřich Volek – SVČ Ostrava – Zábřeh, p.o.
06. Marie Štechová – SVČ Krnov,p.o.
03A. TERMÍNY POSTUPOVÝCH TURNAJŮ.
- MĚSTSKÁ KOLA: měla by proběhnout od října 2024 – prosince 2024
- KRAJSKÁ KOLA: měla by proběhnout od ledna – března 2025
- FINÁLE REPUBLIKY: proběhne 17. května 2025, pořádá SVČ Bruntál,p.o.
Termíny jednotlivých postupových kol jsou pouze orientační, kdy vždy záleží na krajském koordinátorovi a organizátorech v daném kraji jak vše časově rozloží. Podstatné je aby krajské kola byli ukončeny nejpozději s daným hlášením k 13. dubnu 2025 (z důvodu organizování finále republiky a výpočtu zúčastněných týmů a krajů).
Městská kola. Jedna organizace smí udělat pouze jedno městské kolo za svou organizaci nebo v dané kategorii, které je oficiálně nahlášeno do systému NERFLigy ČR správci webu (vždy nejpozději do 14 dní po skončení daného městského kola). Není zakázáno udělat další městské kolo pro jinou organizaci (z důvodu prostor).
Krajské kolo. Každý kraj smí zorganizovat pouze jedno krajské kolo (organizuje koordinátor kraje nebo někoho pověří) za daný kraj nebo v dané kategorii. Pokud se v kraji nekonají městské kola, může být ihned odehráno krajské kolo. Krajské kolo je oficiálně nahlášeno do systému NERFLigy ČR správci webu (vždy nejpozději do 14 dní po skončení daného městského kola).
04A. PLATNOST MĚSTSKÉHO A KRAJSKÉHO KOLA – HLÁŠENÍ O KONÁNÍ.
Povinnost organizátora městského i krajského postupového kola NERFLigy ČR, je poslat do 14 dnů od konání těchto kol základní informace z turnaje vedení NERFLigy ČR. A to na email správce webu: nerfligacr@seznam.cz. Nenahlášený turnaj jako by v podstatě neexistoval a nemusí být uznán – pamatujte na to! Ve zprávě o konání, se uvede kraj o který se jedná, název organizace která organizovala nebo pro koho, datum a místo konání, zašle výsledkovou listinu s počtem herních týmů v daných kategorií a umístění herních týmů, krátké zhodnocení, popřípadě i pár fotek nebo odkaz na web.
05A. HERNÍ KATEGORIE.
Ve hře NERF jsou určeny tři herní kategorie s přesně daným věkem dosaženým v kalendářním roce v době zahájení dané herní sezóně NERFLigy ČR. Lze vždy do vyšší kategorie postaršit hráče z nižší kategorie, ale nikoli naopak. Kategorie NERFLigy ČR tedy jsou:
- MINI – (6 – 9 let)
- MLADŠÍ – (10 – 12 let)
- STARŠÍ – (13 – a výše)
06A. POSTUPOVÝ KLÍČ NERFLIGY ČR.
Postupový klíč z městských kol do krajských kol si určuje vždy koordinátor daného kraje na základě aktivity městských organizátorů a silné hráčské základny v dané kategorií. Pro postup herních týmů z krajského postupového kola do finálového republikového kola je určen tento herní klíč:
- Z kraje, kde se konaly méně než 3 městské turnaje (= turnaj, z kterého se postupuje na turnaj krajský) v dané kategorii postupuje do finále jeden tým z každé takto odehrané kategorie.
- kraje, kde proběhlo 4-5 městských turnajů v dané kategorii postupují do finále týmy dva za každou takto odehranou kategorii.
- Z kraje, kde se uskutečnilo 6 a více městských turnajů postupují až tři týmy z každé takto odehrané kategorie.
07A. CERTIFIKÁT: ORGANIZÁTOR NERFLIGY ČR.
Certifikát „organizátor NERFLigy ČR“ by měl mít každý krajský koordinátor a každý trenér jenž chce být jako hlavní rozhodčí na krajské a republikové úrovni. Certifikát v minulosti již někteří trenéři a organizátoři získali a stačí si jen požádat o nové proškolení online (předpokládá se že jde o aktivní lidi se zájmem o novinky a změny).
Certifikát pro nové zájemce může si zajistit každý zájemce sám nebo v rámci skupiny (na základě požadavku proškolení školitelem NERFLigy ČR). Toto školení lze provést osobně na předem dohodnutém termínu a místě (přijede jeden či více školitelů NERFLigy ČR), nebo formou online konference opět v domluvený den a čas (připojí se školitel a online probere vše okolo pravidel NERFLigy ČR).
Držitel certifikátu „organizátor NERFLigy ČR“ je oprávněn organizovat turnaje NERFLigy ČR na krajské a městské úrovni, popřípadě může být pověřen i zorganizováním turnaje na republikové úrovni. Držitel certifikátu má možnost vykonávat funkci hlavního rozhodčího na republikové úrovni. Zároveň smí proškolovat rozhodčí na úrovni městských a krajských kol (tito však certifikát „organizátor NERFLigy ČR“ neobdrží).
Certifikáty vydává a zasílá jmenovitě kopie (emailem – pokud nedojde k osobnímu setkání) vždy pověřený školitel NERFLigy ČR. Certifikovaný organizátor je uveden v seznamu na webových stránkách NERFLigy ČR. Určení školitelé jsou (kontakty jsou uvedeny v kontaktech na webových stránkách NERFLigy ČR):
- SVČ Juventus, Karviná, p.o.: Zdeněk Uriček (správce webu NERFLigy ČR)
08A. PŘIHLÁŠKY.
Přihlásit se lze u organizátora městského či krajského turnaje. Přihlásit se lze do naplnění kapacity daného turnaje na základě vyhlášených oficiálních propozic organizátora daného turnaje.
B. HERNÍ PRAVIDLA HRY NERF.
01B. KOLBIŠTĚ – HERNÍ HŘIŠTĚ.
Oficiální kolbiště na NERFLigu má obdélníkový tvar o minimálních rozměrech 18x9m (standartní hřiště na volejbal) a maximálních rozměrech 28x15m (standartní hřiště na basketbal). Hranice a střed kolbiště jsou označena čárou, v polovině kratších stran kolbiště jsou umístěny terče, které jsou vzdáleny 2m od čáry. Není-li to možné, může organizátor zkrátit herní plochu o danou délku, tak aby byla zachována vzdálenost 2 metry terče od zadní strany kolbiště.
02B. TERČ – BRANKA.
Terč má otvor s průměrem 35 cm a je upraven tak, aby byla co nejmenší pravděpodobnost, že vstřelená šipka vypadne. Terč je umístěn tak, že jeho střed je ve výšce 150 cm nad povrchem. Maximální tolerance odchylky je plus – mínus 10 cm.
03B. PŘEKÁŽKY – ZÁBRANY.
Kolbiště je rozděleno na dvě poloviny. Na hřišti je rozmístěno 4-10 překážek (zábran), s tím, že dvě mohou být středové. Překážky rozmisťují rozhodčí před turnajem podle vlastního uvážení a v rámci právě probíhajícího turnaje se nesmí posouvat. Jako překážka může být použito standartní vybavení tělocvičny (švédská bedna, koza, žíněnka apod.) bez ostrých hran a rohů. Překážka musí být umístěna nejméně 1 m od hranic označení kolbiště (pokud je možno, je lepší dát překážky od hranice dál – na finále to bude nejméně 1,5m).
– (2024. NRFL Propozice manuál 1) –
04B. ROZHODČÍ.
Městský turnaj NERFligy rozhodují nejméně 3 rozhodčí (1 hlavní, 2 postranní), krajský turnaj rozhodují nejméně 4 rozhodčí (1 hlavní, 3 postranní, z nichž nejméně 1 je certifikovaný rozhodčí NERFLigy ČR). Celostátní finálový turnaj rozhoduje 7 rozhodčích (1 hlavní, 6 postranních z nichž nejméně jeden je certifikovaný rozhodčí NERFLigy ČR).
05B. NERF BLASTR.
Blastery musí být originální od prodejce, nesmí být pro soutěže nijak technicky upraveny. Za úpravu se nepovažuje nátěr Nerfky či umístění loga družstva. Rozhodčí provádějí jejich kontrolu před turnajem a mají právo jí zopakovat kdykoliv v průběhu turnaje. Použití technicky upraveného je důvodem k bezpodmínečné diskvalifikaci týmu z turnaje.
Stejně tak nesmí být na oficiální turnaje používány elektrické blastery a blastery s aktivním laserovým zaměřováním. Na turnaji smí být použit pouze blaster na standartní NERF šipky. Blastery nemusí být originální NERF od značky Hasbro, ale musí splňovat výše uvedené parametry. Za používané herní blastry v soutěži zodpovídá daný herní tým soutěže.
06B. OCHRANNÉ BRÝLE.
Každý hráč herního týmu musí ve hře používat své ochranné brýle. Pokud hráč používá dioptrické brýle, považují se tyto za ochranné brýle a hráč je smí takto používat. Ochranné brýle mohou být pouze na ochranu očí nebo i celoobličejové. Hráč bez nasazených ochranných brýlí, se nesmí účastnit hry, kdy je povinností rozhodčího daného hráče ze hry vyloučit do nejbližšího přerušení hry.
07B. ŠIPKY.
Pro jednotlivé turnaje na všech úrovních se používají pouze standartní šipky vždy dodávané organizátorem turnaje. Žádný hráč nesmí používat své vlastní šipky. Při zjištění rozhodčím porušení tohoto pravidla, může být herní tým vyřazen z turnaje.
08B. PRŮBĚH HRY NERF.
Hru NERF hrají vždy dva herní týmy v dané věkové kategorii v počtu třech hráčů v jednom herním týmu. Hrají se dva poločasy o celkové délce 3 minut čistého času (při každém přerušení hry hlavním rozhodčím, se čas zastaví). Na každý poločas si herní týmy vymění herní rozehrávací strany.
Pokud herní čas klesne pod 5 sekund, nemusí se již dohrávat (na základě rozhodnutí hlavního rozhodčího). Pokud vznikne brankový rozdíl 5 gólů (5:0, 6:1, 7:2 … atd.,je zápas ukončen a nepokračuje).
Hráč do hry smí mít ve svém blástru nabitých maximálně 6 šipek, a nesmí si v průběhu hry dobíjet šipky vystřelené nebo spadnuté na zem. Kdy pokud má hráč blastr na méně šipek než 6 kusů, musí mít zbytek šipek do počtu 6 kusů viditelně umístěných na svém blástru nebo za gumičkou na zápěstí své jedné ruky.
Hráči herních týmu hrajících zápas, se rozestaví za svou určenou rozehrávající čárou (protilehlé kratší strany kolbiště) a s nabitým blastrem a ochrannými brýlemi na očích čekají na pokyn hlavního rozhodčího zahájení části zápasu.
Hlavní rozhodčí zapíská a zvedne ruku a zvolá „PŘIPRAVENI“, kdy na tento pokyn již hráči nesmí nabíjet svůj blastr, mají nasazené ochranné brýle a nabitý nerf blastr zvednutý v jedné ruce nahoře (na znamení že jsou připraveni). Hlavní rozhodčí zkontroluje pohledem oba herní týmy zda mají ruku s blastrem nahoře a jsou tedy „připraveni“ (popřípadě může dávat domluvené znamení o připravenosti hlavnímu rozhodčímu,pomocný rozhodčí). Povinností rozhodčích není upozorňovat hráče na nasazení ochranných brýlí.
Hlavní rozhodčí po zkontrolování připravenosti herních týmů znovu zapíská, zvolá „HRA“, a spustí svou zvednutou ruku (ihned po zvolání hra se spouští herní čas časomírou). Hráči vbíhají do kolbiště (herního hřiště) již při písknutí nebo zvolání hra (jde pouze o mikrosekundy), s maximální prodlevou 3 sekund. Hráč který na znamení a zvolání „HRA“, nevstoupí do 3 sekund do kolbiště (herního hřiště), musí počkat mimo kolbiště do nejbližšího přerušení hry.
Hráči jednotlivých herních týmů se skrývají za překážkami (zábranami), střílí navzájem po sobě šipkami ze svých blastrů s cílem trefit se do terče (brány), svého protivníka na protilehlé straně kolbiště, nebo eliminovat své protivníky.
Pokud je regulérně vstřelena jedním z protihráčů trefa – gól, je hra přerušena, všichni hráči si znovu dobijí do 6 nábojů a vše se opakuje znova, pokud nevypršel herní čas. Toto platí po každém regulérním přerušení hry. V případě vypršení herního čistého času prvního poločasu, vymění si herní týmy rozehrávající strany a vše postupuje stejně druhým poločasem.
Hráč, který je zasáhnut přímím zásahem protivníkem nebo i vlastním členem herního týmu (přímí zásah je, zásah bez odrazu od zábrany, země nebo jiného protivníka), zvedne v jedné ruce svůj blastr nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (o zásahu rozhodne sám hráč na základě pravidla fair play hry nebo pokynu rozhodčího). Odchází na svou rozehrávající čáru.
Hráč, který již nemá ani jednu šipku ve svém blastru (a ani jednu šipku k nabití), zvedne opět svůj blastr v jedné ruce nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (toto činí na základě pravidla fair play hry). Odchází na svou rozehrávající čáru.
Hráč, který učiní přešlap dotekem označení hranice kolbiště nohou kdy stačí i pouze částí chodidla dotekem této části hraniční čáry, zvedne v jedné ruce svůj blastr nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (o zásahu rozhodne sám hráč na základě pravidla fair play hry nebo pokynu rozhodčího). Odchází na svou rozehrávající čáru.
Hráči, kteří se dotknou bezprostředně při výstřelu ve hře navzájem svými blastry „pravidlo KONTAKTU“, jsou oba vyloučeni ze hry. Hráči zvednou opět své blastry v jedné ruce nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (o kontaktu rozhoduje vždy rozhodčí). Odchází na svou rozehrávající čáru.
09B. PŘERUŠENÍ ČÁSTI HRY NEBO SAMOTNÉ HRY.
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud některý člen herního týmu vstřelí regulérní platnou trefu – gól (zastaví se čas).
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud ve hře již není žádný hráč herního týmu (zastaví se čas).
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud je hlavním rozhodčím nařízeno trestní střílení (zastaví se čas).
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud vypršel daný čistý herní čas 3 minut pro jeden ze dvou poločasů, a zahájí se druhý poločas s výměnou rozehrávajících stran s novým časem 3 minut.
Hra se na pokyn rozhodčích zastaví, pokud je výsledek tref – gólů s rozdílem 5 tref – gólů pro jeden z herních týmů (v tomto případě se nemusí hrát druhý poločas).
10B. NÁSTUP HERNÍHO TÝMU.
Za každý herní tým zodpovídá jeho trenér – kouč. Vždy jsou předem známy přibližné časy včetně vyhlašování nástupu na daný zápas určené herní týmy. Pokud určený herní tým nenastoupí do 30 sekund od vyhlášení nástupu herních týmů k zápasu – hře, může být na základě rozhodnutí hlavního rozhodčího kontumačně pro daný zápas diskvalifikován. V tomto případě je výsledek 1:0 pro herní tým jenž byl celý včas na rozehrávající čáře.
11B. PŘEŠLAP.
Přešlap vždy a pouze platí nohou (šlapkou) nebo částí nohy dotýkající se ohraničení nebo částí ohraničení kolbiště. Přešlap není v případě neúmyslným sražením se dvou hráčů. Přešlap není tělem (kromě nohou) mimo ohraničení kolbiště a dotykem těla nebo blastrem ohraničení kolbiště nebo plochy za tímto ohraničením. Vždy musí dojít k dotyku nohy nebo chodidla ohraničení kolbiště nebo plochy mimo kolbiště. O přešlapu vždy rozhoduje rozhodčí.
12B. PRAVIDLO FAIR PLAY HRA.
Každý hráč je seznámen s pravidly hry NERF a hraje podle nich. V průběhu samotné hry zodpovídá za svou hru podle pravidel samotný hráč. Jsou případy kdy hráč si nemusí všimnout své chyby a je na ni tedy upozorněn rozhodčím. Jsou však případy, kdy hráč si je zcela jasně vědom své chyby a porušení pravidel a hraje klidně dál – tedy nehraje fair play (v tomto případě uplatní rozhodčí vyřazení hráče ze hry do nejbližšího poločasu). Rozhodnutí je vždy na hlavním rozhodčím s tím že musí hráči zdůvodnit proč tak rozhodl.
- Přiklad: Hráč je přímou střelou z krátké vzdálenosti trefen do brýlí nebo obličeje a je si toho jednoznačně vědom. Podívá se na rozhodčího a čeká zda to viděl a rozhodne. Hráč nehraje fair play, protože zná pravidlo o přímém zásahu.
- Příklad: Hráč už nemá žádnou šipku v blastru ani k nabíjení, ví o tom a takticky vyčkává za zábranou. Teprve na upozornění rozhodčího odchází z kolbiště – herního hříště. Hráč nehraje fair play, protože zná pravidlo o hře bez šipek a o okamžitému opuštění kolbiště – herního hřiště na nejbližší čáře.
- Příklad: Hráč už nemá žádnou šipku v blastru ani k nabíjení, ví o tom a takticky vyběhne proti protihráčům do pole aby si vystřílely náboje (nebo kryje útočícího spoluhráče), teprve pak zvedne blastr nad hlavu a opouští kolbiště – herní hříště. Hráč nehraje fair play, protože zná pravidlo o protože zná pravidlo o hře bez šipek a okamžitému opuštění kolbiště – herního hřiště na nejbližší čáře.
13B. ZDRŽOVÁNÍ HRY.
Hráči hrají v daném čase rychle bez zbytečné prodlevy a časové taktiky. Pokud tak nečiní, má možnost hlavní rozhodčí vyřadit hráče do nejbližšího poločasu ze hry.
- Příklad: V herním poli již není žádný protihráč a hráč soupeřícího herního týmu si je toho vědom, postupuje k terči (brance) aniž ho někdo může ohrozit pomaly, zastavuje se, opravuje si blastr, upravuje náboje a nechává tak zbytečně ubíhat čas k další hře. Do konce poločasu zbývá kupříkladu 30 sekund. Nakonec vystřelí na terč (branku) v posledních 10 sekundách a dá nebo nedá trefu (gól).
- Příklad: Dva hráči z jednoho herního týmu dorazí k terči protivníka, kdy v poli již není žádný protivník. Nejprve střílí jeden hráč na terč (branku) a pak druhý nebo se střídají. Zbytečně ubíhá čas, protože oba současně musí střílet na terč (branku) jakmile se k ní přiblíží a nečekat na sebe vzájemně.
14B. PLATNOST TREFY – GÓLU.
Platnost trefy (gólu), určuje vždy rozhodčí (pokud je určen brankový rozhodčí pak pouze on). Trefa platí pouze pokud hráč který ji vstřelil, nebyl sám předtím trefen protihráčem nebo vlastním hráčem a zůstal v kolbišti aniž by došlo k přešlapu do rozhodnutí o trefě (gólu) rozhodčím. Zpravidla hráč stojí v kolbišti se zvednutým blastrem v jedné ruce nad hlavou a čeká na rozhodnutí rozhodčího (písknutí, zvolání trefa nebo gól).
15B. PRŮBĚH ROZSTŘELU.
Ve hře NERF není nerozhodný výsledek a vždy musí být vítěz zápasu. V případě že je výsledek po obou regulérních poločasech shodný – tedy remize, nastává čas na rozstřel. Rozstřel má určit který z herních týmů v tomto zápase se stane vítězem. Hráči k rozstřelu používají blastr s kterým naposledy hráli samotný zápas. Rozstřel se provádí ze vzdálenosti 5 metrů na terč, střídaje hráči z jednoho a druhého herního týmu na pokyn rozhodčího rozstřelu. Pokud je výsledek rozstřelu po vystřídání všech hráčů daných herních týmů shodný, opakuje se odznova od 0, a znova a znova dokud po daném kole není znám vítěz. Postup je tento:
Nejprve si hráči nabijí své blastry na 6 nábojů, kapitáni herních týmů si navzájem zahrají hru „kámen – nůžky – papír“, o to kdo začne rozstřel jako první. První hráč z herního týmu začínající rozstřel se postaví s natáhnutým a nabitím blastrem na startovní čáru před terč (branku), s rukou volně u pasu s daným blastrem v ruce, tak aby neměl přešlap. Hráč takto připravený čeká na pokyn rozhodčího rozstřelu, který krátce pískne na píšťalku a hráč má 5 sekund na zamíření na terč (branku), kdy musí v dané době vystřelit. Výstřel smí hráč provést držením blastru oběma rukama. Pokud šipka trefí terč (branku), zaznamená rozhodčí rozstřelu bod za trefu. Pokud šipka terč (branku) netrefí, bod se nezapočítává. Následně stejným způsobem pokračuje první hráč s druhého herního týmu protihráčů, kdy takto se střídají dokud neskončí výměna všech hráčů obou herních týmů. Rozhodčí rozstřelu spočítá výsledky a rozhodne o vítězi rozstřelu nebo opakování rozstřelu od 0.
Trefa platí pouze pokud střílející hráč neučinil přešlap (přešlap si hlídá každý hráč sám a nikdo mu nesmí napovídat), pokud vystřelil hráč na terč do 5 sekund od signálu rozhodčího rozstřelu, pokud šipka vlétla do terče (rozhoduje rozhodčí rozstřelu).
16B. PRŮBĚH TRESTNÉHO STŘÍLENÍ.
Hlavní rozhodčí smí nařídit trestné střílení na terč (branku) jedním z protihráčů na herní tým jehož hráč nebo trenér se dopustil porušení pravidel hry NERF. Trestné střílení se provádí stejným systémem jako rozstřel, jedním hráčem ze vzdálenosti 5 metrů na terč (branku) protivníka.
Rozhodčí trestního střílení nechá trenéra (kouče) postiženého herního týmu vybrat jednoho z hrajících hráčů herního týmu, který provede trestní střílení na terč (branku) protivníka ze vzdálenosti 5 metrů. Následně se tento hráč s blastrem který v danou chvíli používal ve hře postaví na žáru ve vzdálenosti 5 metrů od terče (branky) protivníka, a na pokyn rozhodčího trestního střílení (jako u rozstřelu), vystřelí jednu šipku na terč (branku) protivníka. Pokud šipka spadne do terče (branky) získává herní tým bod. Pokud se hráč netrefí, herní tým bod nezískává a hraje se dál.
17B. POSTAVENÍ TRENÉRA – KOUČE.
Trenér týmu (kouč), má při hře svého herního týmu určeno své místo kde smí stát. Toto místo je rozehrávající čára jeho herního týmu v daném poločase (nikde jinde se po dobu hry nesmí zdržovat). Trenér hrajícího týmu smí se svým týmem nebo jednotlivými hráči konzultovat strategii týmů či hráčů nebo chyby týmu či hráčů v každém přerušení hry nebo s každým vyřazeným hráčem ze hry, vždy na své rozehrávající čáře svého týmu (tak aby nezakrýval hlavou nebo tělem terč – branku).
V průběhu hry nesmí trenér (kouč) na hrající hráče jeho herního týmu mluvit, cokoli naznačovat nebo je usměrňovat – šlo by o porušení pravidel hry NERF a trenér (kouč) může být vykázán mimo hřiště na kterém probíhá zápas (při opakování lze nařídit trestné střílení nebo i diskvalifikovat celý jeho herní tým). Trenér není ve hře hráč a ani nemůže hru řídit – hru hrají hráči a sami volí v danou chvíli vlastní strategii.
Totéž platí ve vztahu neslušné a nevhodné komunikace s trenéry (kouči) jiných herních týmů, s rozhodčími rozhodujícími hru, nebo i hráči svého či jiného herního týmu.
18B. POSTAVENÍ HRÁČE.
Hráč při každém ukončení své hry (na základě pravidel fair play hry nebo dle rozhodnutí rozhodčího), opouští kolbiště /herní hřiště) na nejbližším ohraničení a odchází na svou rozehrávající čáru do rohu této čáry (většinou ke svému trenérovi – koučovi). Hráč který je dočasně nebo trvale mimo hru, se nesmí zdržovat na postranních čarách kolbiště (prostor určen pouze rozhodčím), nesmí komunikovat s hrajícími hráči, nesmí vydávat pokyny a upozornění hernímu týmu do prostoru hry. Hráč potichu sleduje hru a čeká až na něj přijde čas hry.
Hráč ve hře hraje a komunikuje pouze se svým herním týmem, nekomentuje rozhodnutí rozhodčích (od toho je pouze trenér – kouč), nepokřikuje na protihráče, nenadává nikomu, nevyhrožuje fyzicky a ani nikoho fyzicky nenapadá. Při porušení těchto povinnosti vyřazeného hráče nebo i hrajícího hráče, může hlavní rozhodčí nařídit trestní střílení na herní tým za který daný hráč hraje, jedním z hráčů protivníka. Při opakovaní může dojít k diskvalifikaci celého herního týmu.
19B. POSTAVENÍ DIVÁKŮ – FANOUŠKŮ.
Diváci (fanoušci) se přišli podívat na turnaj svých dětí a svého týmu, jsou tedy nehrající účastníci hry v pozici pozorovatele. Nesmí tedy do hry zasahovat upozorněním hráčů, pokřikováním na rozhodčí, pokřikováním na hráče v průběhu hry, komentováním rozhodnutí rozhodčích v průběhu hry, umísťovat nevhodné plakáty a poutače. Pokud se toto stane opakovaně má právo organizátor turnaje diváky vykázat z tribun a odehrát zápas bez účasti diváků.
20B. CERTIFIKOVANÝ ROZHODČÍ.
Certifikovaný rozhodčí je ten organizátor nebo trenér dané organizace, který prošel přímým školením z pravidel NERFLigy ČR určeným školitelem NERFLigy ČR. Školení může proběhnout online formou nebo přímou osobní formou. Certifikovaným rozhodčím musí být každý krajský koordinátor NERFLigy ČR.
Proškolený organizátor obdrží od daného školitele NERFLigy ČR platný certifikát, který jej opravňuje vykonávat hlavního rozhodčího na republikové, krajské a místní úrovni. Držitel certifikátu NERFLigy ČR, může sám pak proškolovat pomocné rozhodčí a organizátory na krajské a místní úrovní (tito však neobdrží certifikát NERFLigy ČR).
21B. PROTEST V RÁMCI TURNAJE.
Protest podává v rámci turnaje NERF, trenér (kouč) protestujícího týmu hlavnímu rozhodčímu daného zápasu. Spolu s protestem je možné požadovat složení poplatku 200,- Kč, který se v případě uznání protestu vrací. Protest musí být podán písemně před zahájením dalšího „zápasu“ a vyřízen do zahájení dalšího zápasu. Protest proti rozhodnutí hlavního rozhodčího zápasu se podává hlavnímu organizátorovi turnaje (z logiky věci tak hlavní organizátor nemůže být zároveň hlavní rozhodčí).
22B. TERČOVÝ – BRANKOVÝ ROZHODČÍ.
Pokud je určen brankový rozhodčí, určuje pouze tento brankový rozhodčí ve spolupráci s ostatními rozhodčími o platnosti vstřelené trefy (gólu). Brankový rozhodčí při vstřelené trefě (gólu), za předpokladu že hráč který vstřelil trefu (gól) neučinil přešlap, toto ihned oznámí dvojím hlasitým zapískáním a zvoláním gól. Následně za pomocí ostatních rozhodčích potvrdí nebo nepotvrdí trefu (gól), například při zjištění že hráč byl již zasažen protihráčem.
23B. VÝPOČET BODŮ ZÁPASU A TURNAJE.
Herní tým který vyhrál zápas v daném časovém limitu, získává 3 body. Herní tým který prohrál v daném časovém limitu, nezískává žádný bod. Herní tým který vyhrál rozstřel, získává 2 body. Herní tým který prohrál rozstřel získává 1 bod. Pokud je v tabulce shoda bodů za zápasy, rozhoduje nejprve lepší scóre, pak vzájemný zápas (pokud vzájemný zápas nebyl hrán, rozhoduje vyšší počet vstřelených tref sporných týmů). Pokud je i počet střelených tref stejný, rozhodne rozstřel.
24B. ZÁPIS VÝSLEDKŮ DO HERNÍCH TABULEK V PŘÍPADĚ ROZSTŘELU.
Pokud dojde v zápase v základním herním čase k remizi (např. 0:0, 1:1, 2:2 atd.), dojde k takzvanému rozstřelu, neboť hra NERF nezná remizi. Po provedeném rozstřelu, v kolonce výsledku zápasu bude napsán výsledek dosažené remize (tedy 0:0, 1:1, 2:2 atd., s tím že vítěznému týmu rozstřelu se udělá k jeho výsledku zápasu hvězdička * (tedy *0:0 nebo 0:0*, *1:1 nebo 1:1*, *2:2 nebo 2:2*, atd.), popřípadě lze napsat značku „R“ místo hvězdičky. Nikdy se výhernímu týmu nepřidává bod za rozstřel, neboť by se tak vylepšovalo jeho scóre, které může rozhodnout v případné shodě v bodech za zápasy (což je nepřípustné). Vítězný tým rozstřelu již byl odměněn dvěma body a tým který rozstřel prohrál, získává 1 bod za daný zápas.
25B. DIVOKÁ KARTA.
Na základě odůvodněné písemné žádosti zaslané Radě NERFLigy ČR , nebo správci webových stránek NERFLigy ČR nerfligacr@seznam.cz … hlavní organizátor NERFLigy spolu se správcem webových stránek NERFLigy ČR, rozhodnou o této žádosti o udělení divoké karty. Rozhodnutí pak může umožnit týmu postoupit do celostátního finále. O udělení divokých karet jsou před finálovým turnajem informováni ostatní účastníci finálového turnaje.